torsdag, november 20, 2008

Svensk signalspaning - Varför? - Öppen debatt på KTH

Inbjudan från KTH

Behöver vi signalspaning? Varför? Öppen debatt på KTH om årets mest debatterade fråga
KTH arrangerar en öppen debatt om den svenska signalspaningen onsdagen den 26 november 2008 kl. 15.15 - 17 i Sal E3, Osquars Backe 14.

Startade under andra världskriget
Debatten inleds med en historisk tillbakablick på FRA:s signalspaning med början i andra världskriget. Lars Ulfving, forskare vid Försvarshögskolan och länge verksam vid Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, ger oss en introduktion och en bakgrund till varför vi då behövde signalspaning och hur verksamheten förändrats.

Tekniken
Därefter flyttar vi fokus till den aktuella kabellagen som vill reglera vad FRA ska få göra när det gäller spaning i kabel. Hur ser denna teknik ut som nu ska regleras? Vilka problem stöter man på? Kurt Erik Lindqvist, vd på Netnod (som sköter svenska knutpunkter), medlem i Internet Architecture Board och ordförande för bl. a.Euro-IX (branschorganisationen för alla världens knutpunkter), kommer att visa på de utmaningar internetarkitekturen erbjuder när trafik ska regleras.

Till vilket pris
Martin Peterson, docent i filosofi på KTH, närmast från Cambridge University, redogör för några av de dilemman som kabellagen har synliggjort. Var tog integriteten vägen och vilket pris ska vi betala för att samla in viss information.

Moderator är Mikael Holmström, journalist på Svenska Dagbladet och med särskilt intresse för säkerhets- och försvarspolitik.

Kontakta Nina Wormbs nina@kth.se, telefon 08 - 790 85 83 för mer information om debatten

Detta är ett öppet arrangemang i KTHs debattforum Pro et contra. I Pro et contra ställs kritiska frågor om teknikens och vetenskapens roll i samhällsutvecklingen. Vad är etiskt försvarbart? Vad är vetenskapligt grundat? Finns det andra synsätt än de förhärskande på det som sker i forskning och teknisk utveckling?
Information om Pro et contra: Per Jacobsson perjac@kth.se telefon 08 - 790 95 55

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mark.

Det vore intressant att få höra din syn på piraterna och deras brott mot mänskligheten.

/JP

Mark Klamberg sa...

Pirater...

När jag arbetade på UD 2001 skrev jag ett 20 sidor PM om pirater. Det var den första uppgiften jag fick dag 1. Tyvärr kunde jag inte ta med PM:t när jag slutade. Jag ska se om jag har tid att återuppväcka mina gamla kunskaper.

Anonym sa...

Kul.

/JP

Anonym sa...

Tack för tipset. Ska försöka gå...