onsdag, maj 27, 2009

Rösta bort jordbruksstöd och handelshinder

FP-kandidaterna Marit Paulsen, Anders Ekberg och Per Altenberg driver alla förtjänstfullt att jordbruksstödet inom EU ska skäras ner. Som kontrast pekar Mattias Svensson på NEOs blogg att centern inte vill avskaffa jordbruksstöden förrän alla andra länder i världen också gör det, det vill säga inte alls. Jag tycker avskaffandet av EUs jordbruksstöd och handelshinder tillhör de viktigaste EU-frågorna. Med Lissabonfördraget får Europaparlamentet ökat inflytande i dessa frågor. Därför är det viktigt att vi skickar rätt politiker till Bryssel.

Det är väl ingen hemlighet att jag varit besviken på alliansregeringens integritetspolitik genom dess hantering av FRA-frågan, men i europaparlamentet har Olle Schmidt (fp) hållit fanan hög. När datalagringsdirektivet behandlas röstade den dåvarande europaparlamentariken, numera EU-ministern Cecilia Malmström (fp) nej. Därför kommer jag med gott samvete kunna ta folkpartiets valsedel.

Svårigheten är vem jag ska kryssa, men det ska nog lösa sig. Anders Ekberg verkar vara den som kampanjar hårdast och det är ett stort plus hos mig. Hans arbete med att stänga ner parlamentets flyttlass mellan Bryssel och Strasbourg genom kampanjen One Seat är imponerande. Olle Schmidt har visat att han har vilja och förmåga att påverka den liberala partigruppen i integritetsfrågor. Per Altenberg har gjort kampen mot bregottfabriken till sin profilfråga. Jag har stor respekt för Barbro Westerholms kamp för HBT-rättigheter, gedigna erfarenheter och kunskaper i övrigt. Liberala kvinnors kandidat Cecilia Wikström från Uppsala visade ståndaktighet i FRA-frågan och vill bekämpa människohandel inom EU.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det tråkiga är att folkpartiet bluffar om sitt motstånd mot jodbrukspolitiken:
http://www.magasinetneo.se/blog/2009/05/11/valflaesk-fraan-cap

De är dock ihop med moderaterna minst dåliga i frågan.

Mark Klamberg sa...

Ibland talas det om att produktionsstöd ska växlas om till forskning, utbildning, sänkt medlemsavgift, ibland miljöstöd och gårdsstöd. Det beror lite på vilken folkpartikandidat man frågar. Alldeles oavsett så tycker jag alla fp-kandidater drar åt rätt håll.

Lars-Erick Forsgren sa...

Står Cecilia Wikström kvar vid sin FRA-kritik idag?
Jag har inte lyckats få ett svar från henne.

F.ö. är din sågning av FRA 2.1 knivskarp. Även om du försöker "dölja" det i torr juristprosa.

Mark Klamberg sa...

Jag har faktiskt inte talat med Cecilia om FRA de senaste månaderna, men jag antar att hon står fast vid alliansöverenskommelsen.

Roligt att du gillade inlägget!