fredag, september 04, 2009

Middag med Pol Pot

Forum för levande historia har gjort en träffsäker reklamfilm om sin utställning "Middag med Pol Pot". SvDs ledarredaktion är entusiastisk och Jonas Morian ser inte utställningen som politisk opinionsbildning medan skrattet fastnar i halsen för Mattias Svensson. Själv tycker jag att Levande Historia gör ett fantastiskt arbete, besökte i somras deras utställning "Holocaust by Bullets". Rent principiellt håller jag med Mattias Svensson, skulle gärna se att verksamheten bedrevs i en annan form än av en statlig myndighet. Varför inte ett fristående museum? Jag skulle gärna lösa inträdesavgift när jag går på "Middag med Pol Pot".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill bara förtydliga att den här filmen är producerad med mycket knapp budget och med resurser som kommer från dels FLH och med bidrag från flera inblandade(företag och privatpersoner). Stat och närningsliv i harmoni. ;)

profanum_vulgus sa...

Tja, frågan är om man utan dubbelmoral kan klandra Irans förintelsekonferens eller Kubas statliga revolutionsromantiserande om man sysslar med samma sak själva.

Sedan är frågan om varför det är så tyst om att USA stödde PolPot-regimen medan det var det leninistiska Vietnam som gick in och störtade regimen (med Sovjets stöd). Ville man informera och inte propagera så borde man ju ange detta. Vidare kanske man borde ange att PolPot och hans regim inte kallade sig kommunistiska och inte heller efterlevde någon kommunistisk idé.
Men som sagt, är det statlig propaganda så ska ju inte information få störa framställningen.

Jag väntar med skadeglädje på informationskampanjen om kapitalismens eller liberalismens brott. Undrar om samma kapitalister och liberaler kommer stödja den statliga propagandan då.