onsdag, februari 17, 2010

Alliansens socialförsäkringspolitik främjar både återgång till arbete och trygghet

Många människor har varit oroade över förändringarna i sjukförsäkringssystemet. När förändringar görs är detta lätt att förstå. Nedanstående inslag i Rapport visar att denna oro delvis varit obefogad. Flera personer som tidigare intervjuats och varit oroade har nu visat sig få ett gott stöd från sina arbetsgivare och samhället.

Inslaget "Sjukpenningen: Inte hårdare bedömning" sändes den 1 februari 2010 och redogör för följande.

Snabbköpskassörskan Birgit Wändahl var oroad för att hon skulle lämna sitt arbete på deltid för att söka nytt jobb. Det har visat sig hon kan jobba kvar halvtid och kan vara halvt sjukskriven.

Bankanställda Inga-Maria Östh som är cancersjuk kommer att få förlängd sjukpenning. Hon är fortsatt sjukskriven 50 % och arbetar 50 %.

Marknadsförare Pia Hackzell som är cancersjuk avbröt sin medicinering för att gå upp i heltid av rädsla för att förlora sitt jobb. Arbetsgivaren grep in så att Pia kan arbeta på halvtid och gå halvtid på arbetsförmedlingens arbetsplatsintroduktion. Hon kan fortsätta sin behandling och är väldigt glad över det stöd hon får.

Larmrapporterna före årskriftet beträffande cancersjuka gjorde att regeringen mildrade reglerna, men enligt Försäkringskassans efterföljande utredning var detta egentligen onödigt eftersom de nya reglerna inte skulle ha drabbat Inga-Maria och Pia.

Att enskilda människor har varit oroade över förändringarna har jag full förståelse för, men de rödgröna partiernas decennielånga passivitet beträffande rehabilitering av sjuka är ovärdig och deras kritik är ofta alltför oseriös.

Jag vill tacka Andres Bergström som förklarat den senaste tidens reformer för vår folkpartiförening. Han har tipsat mig om en bra illustration över hur det nya systemet fungerar, som främjar återgång till arbete samtidigt som vi har ett gott socialförsäkringssystem.

Bloggar
Mary Jensen, Kent Persson, Per Ankersjö, Edvin Alam, HAX, Tokmoderaten, Rasmus Jonlund

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det går nog att hitta 100 som det inte gick lika bra för. Bara ge dig ut å leta Mark

Mark Klamberg sa...

Anonym,
Det var dessa personer som lyftes fram som exempel på att det nya regelverket var inhumant. Det visade sig vara obefogat.

Eduronflux sa...

Klamberg, du är vis i många frågor men det här området behärskar du inte. Alliansens människosyn som ändringarna i sjukförsäkringssystemet utgör är under all kritik. De siffror som alliansen använder för att rättfärdiga de förändringar som gjorts är dessutom felaktiga.

Mark Klamberg sa...

Eduronflux,
Du får gärna peka på vilka siffror som är felaktiga, jag är alltid villig att ta till mig ny information.

Apropå mina kunskaper inom området, jag har arbetat som jurist (länsrättsnotarie) på länsrätt där vi prövade överklaganden i socialförsäkringsmål. Med detta sagt är jag likväl villig att ta till mig ny information.